Hvis det er én ting som har preget takstbransjen de siste årene, så er det innføringen av nye og strengere krav til hvordan befaringer skal gjennomføres og hvordan rapporter skal skrives. Alle kravene har samme mål – nemlig at bolighandel skal bli tryggere og at det ikke skal oppstå så mange konflikter. Det er et mål de fleste kan være enige om.
Baksiden av medaljen er at takstingeniører har fått mer krevende arbeidshverdag. Det tar lenger tid å gjennomføre befaringer, det tar lenger tid å skrive rapporter og det kreves mer for å holde seg oppdatert på nye krav. Men visste du at systemet du bruker på befaring og når du skriver rapporter, kan hjelpe deg på alle disse punktene?
Hvis ikke, bør du ta en kikk på Norges markedsledende fagsystem for takstingeniører, IVIT. I IVIT er det flere funksjoner som gjør deg mer effektiv og bedre i stand til å følge kravene i avhendingsforskriften. IVIT er ganske enkelt noe helt annet enn et papirskjema vi har satt strøm på. Vi kaller det heller for et kvalitetssikrings- og prosesstøtteverktøy for takstbransjen. Leser du videre, forstår du hva vi mener.
Alltid oppdatert
IVIT er alltid oppdatert i henhold til gjeldende regelverk for befaring og rapportskriving. Det bidrar til at ditt arbeid gjøres i tråd med kravene i avhendingsforskriften. iVerdi, som står bak IVIT, har også et tett samarbeid med Norsk Takst. Det vil si at vi har tilgang til den fremste kompetansen på regelverket og hvordan det skal tolkes.
En av de siste oppdateringene knytter seg til ny arealstandard, der IVIT er oppdatert både på begreper, målemetoder, skjemaer og alt annet som kreves for å lage tilstandsrapporter i henhold til den nye standarden.
Vi samler dessuten inn data om tvister og uenighet fra forsikringsselskaper og Norsk Takst. Dataene brukes for å justere IVIT og for å legge inn relevante advarsler. Det er blant annet mange tvister rundt sluk på bad. Derfor har vi lagt inn en anbefaling om at takstingeniør alltid bør ta bilde av sluk, uavhengig av tilstandsgrad
Guider deg gjennom oppdraget
En annen vesentlig ting du skal vite, er at IVIT hjelper med å komme gjennom befaringer på riktig måte. Basert på den informasjonen du oppgir, vil systemet selv vise frem relevante sjekkpunkter og steg du skal gjennom. Her er et eksempel:
- Velger du bad, viser IVIT deg automatisk hvilke sjekkpunkter du skal gjennom.
- Velger du deretter flis på vegg, vil du bli bedt om å sjekke etter sprekker i flisene mv. Dette skjer ikke hvis du velger våtromstapet eller baderomsplater.
- Oppgir du sprekk i fliser, vil IVIT foreslå tilstandsgrad med utgangspunkt i avhendingsforskriften og NS 3600.
På denne måten går du ikke glipp av sjekkpunkter du skal gjennom, og du kan være tryggere på at det settes korrekte tilstandsgrader på ulike bygningsdeler.
Når du gjør ferdig selve rapporten er det også gevinster å hente ved at IVIT kan gi deg konkrete forslag til setninger. Disse kan brukes som de er, redigeres eller slettes i sin helhet om du vil.
Gode opplæringsmuligheter
En takstingeniør bør bruke mest mulig av tiden sin på å gjøre oppdrag, og minst mulig tid på å lure hvordan fagsystemet skal brukes. I tillegg til at IVIT er enkelt å bruke i utgangspunktet, finnes det også gode opplæringsmuligheter gjennom Norsk Eiendomsakademi (NEAK).
NEAK sine IVIT-kurs omfatter blant annet hvordan du oppretter oppdrag og tilstandsrapporter, hvordan du bruker standardiserte funksjoner som sjekkpunkter, fraser, avvik, beskrivelser og tilstandsgrader, bruk av markedsverdi i tilstandsrapporter osv. Kurset gir også en gjennomgang av IVITs befaringsapp, som er den du bruker når du et ute på oppdrag.
Med et IVIT-kurs fra kommer du raskt i gang med takseringsoppdrag etter endt utdanning.